Esko Juhani Raipia in memoriam

EskoRaipia kuva Tamperelainen 1000px
06.01.2023
Esko Raipia • In memoriam

Marraskuussa 2022 saimme tiedon, että ystävämme Esko on siirtynyt ajasta ikuisuuteen nopeasti edenneen sairauden murtamana.

Eskon mukana menetimme paljon: näyttelijän, teatterinjohtajan, kahden teatterin ja Suomen teatteriopiston perustajan, Tampereen teatterimuseon primus motorin ja Eino-klubin voimahahmon. Ja paljon muuta, joka jalostui Eskon visionaarisessa ajattelussa aineellisen ja aineettoman kulttuurin hedelmälliseksi synteesiksi. Vain yksi esimerkki Eskon laaja-alaisesta ajattelusta riittää: 1800-luvun lopulla rakennetun Tampellan Juhlatalon muuntuminen noin sata vuotta myöhemmin Komediateatterin Juhlataloksi on unohtumaton kulttuuriteko.

Eskon aika täyttyi 21.11.2022, ja hänet siunattiin haudan lepoon Finlaysonin kirkossa 11.12.2022.

Elämä ja kuolema? Roomalainen valtiomies, kirjailija ja stoalainen filosofi Lucius Annaeus Seneca ilmaisi elämän ja kuoleman välisen yhteyden seuraavin sanoin:

”Kenen syntyä on suotu, häntä kuolema odottaa. Vain aika meitä erottaa, lopputulos on aina sama.”

Tähän on meidän kaikkien tyytyminen. Poikkeuksia ei ole.

Mutta menetyksen tunteen ohella voimme tuntea myös kiitollista kaipausta Goethen sanoin: ”Älä itke sitä että yhteinen aika on ohi, vaan iloitse siitä että se on ollut”.

Kiitos, Esko, ystävyydestäsi.

Tämä kirjoitus löytyy myös EINO-lehden numerosta 1/23, jonka sähköisen version voi ladata TÄSTÄ.

Museohankkeen taustaa

Kari Senius