Tanssija-koreografi, tanssin professori Marjo Kuusela

08.06.2022
Henkilöesittelyt • Tanssitaide

(s. 30.9.1946 Turussa).

Marjo Kuusela kävi vuodesta 1950 lähtien Lahja Salvianderin liikuntakoulussa Turussa, vuodesta 1954 myös Leena Ortolan ( myöh. Erkki Kuntun) balettikoulussa. Hän oli Turun kaupunginteatterissa tanssijana 1953 tai- 54. Samoihin aikoihin Marjo aloitti tanssimisen Åbo Svenska Teaternissa. Hän voimisteli ja kilpaili Turun Urheiluliitossa ja esiintyi sen valioryhmässä koko kouluaikansa.

Kuusela opiskeli ohjaajalinjalla Tampereen Yliopiston Dramastudiossa 1966-70.

Ohjaajakoulutuksen osana Marjo Kuusela toimi assistenttiohjaajana neljässä produktiossa. Sen jälkeen hän toimi palkallisena assistenttina tai apulaisohjaajana näytelmissä Teatterilaiva, Tohtori Burken ihmeellinen iltapäivä, Pikkuporvarin häät, Markiisitar de Sade, Rouva joutaa pellolle sekä musikaalissa Pikku Mary aurinkoinen.

Syksyllä -66 lokakuussa hän aloitti tanssiopinnot Birgitta Kiviniemen ja Dimitri Cheremeteffin johdolla, lähinnä balettia ja jazz-tanssia. Yhden vuoden hän tanssi siellä modernia tanssia vierailevan saksalaisen opettajan, Helmut Klugen opastuksessa.

Marjo esiintyi Tampereen Teatterissa Balettikoulun kahdessa produktiossa ja teki koreografian lastenmusikaaliin Lumikki. Samana syksynä hän pääsi TTT:hen tanssimaan Eino Salmelaisen ohjaamaan Työläisvaimoon ( kor. Birgitta Cheremeteff). Sitten hän oli mukana produktioissa (TTT) – Sound of Music, Teatterilaiva, Rouva joutaa pellolle ja Iloinen leski. Hän oli avustamassa tai pienissä rooleissa näytelmissä Kauppaneuvoksen härkä, Kolme sisarta ja Iso-Heikkilän isäntä ja Vili Auvisen Rouva joutaa pellolle.

Hän teki koreografian kahteen lastennäytelmään, Miksi Q-kirjaimia on niin vähän ja erääseen toiseen, sekä e.m härkään, Lumumbaan sekä Fon/ Auvisen Rouva joutaa pellolle. 70-luvulla vielä Woyzekiin.

Marjo tanssi puoli vuotta helsinkiläisessä Praesens-ryhmässä. Hän perusti Maria Woskan kanssa tanssiryhmä Raatikon, jossa oli mukana 1972-1987.

Marjo Kuusela sai valtion taiteilija-apurahan ja oli Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmän johdossa 1992-1995.
Vuodet 1995-2008 Marjo Kuusela toimi Teatterikorkeakoulun koreografian professorina ja laitosjohtajana. Apulaisrehtorina hän oli 3 vuotta 2000-luvun vaihteessa.

Lisäksi Marjo Kuusela oli Valtion Tanssitaidetoimikunnan jäsenenä 1992-97.

Eläkkeelle jäätyään hän on tehnyt 56 teatteri- tai tanssityötä.

Pyynikillä Marjo toimi koreografina Jouko Turkan ohjaamassa musiikkinäytelmässä Mustalaisoperetti. Paljon työtä oli myös TV.ssä. Hän teki koreografian Inga Sulin-show- nimiseen lauluohjelmaan ja tanssi useissa mukavissa ohjelmissa.

Marjo Kuusela jatkaa työtään silloin tällöin eri kaupungeissa.

Baletinopettaja Hannele Suomalainen
Tanssija Elina Lehto

Tarja Kankainen

Muita julkaisuja aiheesta (jos löytyy):
Tampereen Teatterimuseo